A-Faaliyetlere Yönelik Etik Davranış Kuralları
- Hak ve hukuka uyum esastır.
- Ayrımcılık (cinsiyet, dil, din, ırk, mezhep vb.) yapılmaz.
- Özel hayata ve kişisel tercihlere saygı duyulur.
- Faaliyetlerde devamlılık ve güncellik gözetilir.
- İlişkilerde insan sevgisi, nezaket ve saygı esastır.
- Yetki ve sorumluluklar, iş tanımları ve iş dağılımları yoruma açık olmayacak şekilde tutarlı, açık ve yazılı olması esastır.
- Hesap verebilirlik, hesap sorabilirliğin ön koşuludur.
- Yapılan faaliyetlerle ilgili sorgulama ve sorgulanabilirlik esastır.
B- Yönetime Yönelik Etik Davranış Kuralları
- Yönetimde tarafsızlık ilkesi ve adil yaklaşım esastır.
- Kararların tarafsız ve bağımsız alınması sağlanır.
- Faaliyetlerde ve kararlarda katılımcı bir yaklaşım izlenir.
- Çıkar çatışmaları, kişisel ve özel menfaatler önlenir.
- Emek ve bilgi sahibinin haklarına saygı duyulur.
- Başarılı çalışmalar performansa göre takdir edilir.
- Yöneticiler personele yaptıkları işlerde destek verir ve sorumluluğunu paylaşır.
- Faaliyetlere ve hizmetlere katkı sağlamayan personele ilişkin her türlü yapıcı önlem alınır.
- Meslek taassuplarına zemin hazırlanmaz ve meslek taassubu yapılmaz.
- Yöneticiler bakanlık birimlerine kurumsal kültürün geliştirilmesi konusunda örnek olur.
- Yöneticiler tüm paydaşları ile iyi ilişkiler kurar.
- Yönetimde tarafsızlık ilkesi ve adil yaklaşım esastır.
- Kararların tarafsız ve bağımsız alınması sağlanır.
- Bilimsel etik kurallara uyulmasına dikkat edilir.
- Geliştirilen bilim ve teknolojinin gerekli kurallara uyularak kamuoyuna etkin bir şekilde aktarılmasına önem verilir.
- Her kademedeki çalışanın düşüncelerini özgürce söyleyebildiği ve dikkate alındığı bir çalışma ortamı vardır.
- Yöneticiler ve çalışanlar birbirlerini sonuna kadar dinler.
- Yöneticiler ve çalışanlar birbirlerine güvenir.
- Çalışanlara önyargılı yaklaşılmaz ve kendini gösterebilme fırsatı verilir.
- Kurum çalışanları için motivasyon artırıcı çalışmalar yapılır.
- Ülke kaynakları israf edilmeden kullanılır.
- Kamu malları ve kaynakları, kamu yararı ve hizmet gerekleri dışında kullanılamaz.
- Kurumlarının amaç ve politikalarına uygun olmayan işlem veya eylemleri engellemek için görev ve yetkilerinin gerektirdiği önlemler zamanında alınır.
- Yöneticiler, yetkisi içindeki personelin yolsuzluk yapmasını önlemek için gerekli tedbirleri alırlar. Bu tedbirler; yasal ve idari düzenlemeleri uygulamayı, eğitim ve bilgilendirme konusunda uygun çalışmalar yapmayı, personelinin karşı karşıya kaldığı mali ve diğer zorluklar konusunda dikkatli davranmayı ve kişisel davranışlarıyla personeline örnek olmayı kapsar.
- Yöneticiler için personeline etik davranış ilkeleri konusunda uygun eğitimi sağlamak, bu ilkelere uyulup uyulmadığını gözetlemek, geliriyle bağdaşmayan yaşantısını izlemek ve etik davranış konusunda rehberlik etmelidir.
C- Çalışanlara Yönelik Etik Davranış Kuralları
- Personel kendi sorumluluklarını bilir ve gereğini zamanında hakkıyla yerine getirir.
- Mesai kavramına azami özen gösterilir.
- Çalışanlar arasındaki ilişkilerde iyi niyet esastır.
- Çalışanlar birbirleriyle işbirliğine ve bilgi paylaşımına açıktır.
- Çalışanlar hiyerarşik kademeleri izleyerek gerektiğinde en üst kademe ile iletişim kurabilirler.
- Çalışanların yanlışlıklarını ve eksikliklerini düzeltmeleri konusunda yapıcı yaklaşım gösterilir.
- Çalışanların eşit şartlarda kişisel/mesleki gelişimi ve eğitimi sağlanır.
- Kariyer gelişiminde ve terfilerde liyakata uyum esastır.
- Motivasyon artırıcı çalışmalar yapılır.
- Çalışanların performansı ödüllendirilir.
- Çalışanlar görev ve yetkilerini menfaat sağlamak amacıyla kullanılmazlar
- Çalışanlar çalıştıkları kurum veya kuruluşun amaçlarına ve misyonuna uygun davranırlar. Ülkenin çıkarları, toplumun refahı ve kurumlarının hizmet idealleri doğrultusunda hareket ederler.
- Çalışanlar görevlerini yerine getirirken yetkilerini aşarak çalıştıkları kurumlarını bağlayıcı açıklama, taahhüt, vaat veya girişimlerde bulunamazlar, aldatıcı ve gerçek dışı beyanat veremezler.
- Çalışanlar kişisel çıkarları için diğer çalışanların zarar göreceği davranışlarda bulunmazlar.
- Çalışanlar birbirlerine önyargılı yaklaşmaz
- Çalışanlar, kendilerini ön plana çıkarmak için diğer çalışma arkadaşlarını küçük düşürecek davranışlarda bulunmazlar
- Çalışanlar birbirlerine psikolojik şiddet, psikolojik taciz, vb. (mobbing) yapmaz
- Çalışanlar arasında emeğe ve fikri haklara saygı duyma esastır