Van Tarımsal Araştırma Enstitüsü Müdürlüğü, Çayır Mera ve Yem Bitkileri faaliyet alanında kuraklığa dayanıklı bitki türlerinin yaygınlaştırılması ve bölgesel adaptasyon çalışmalarının güçlendirilmesi kapsamında önemli bir adım daha attı. TAGEM~BÜGEM İşbirliği ile temin edilen tuz çalısı (Atriplex canescens) fidanları Enstitümüze getirilerek yeni oluşturulan tohumluk üretim alanına dikildi.
Tuz çalısı; yüksek tuzluluğa, kuraklığa ve zorlu çevre koşullarına dayanıklılığıyla özellikle iklim değişikliğinin etkilerinin yoğun hissedildiği bölgelerde ön plana çıkan stratejik bir türdür. Enstitümüz tarafından yürütülen çalışmalar kapsamında bu türün bölge iklimine uyumu, büyüme performansı, tohum verimi ve tarımsal yaygınlaştırma potansiyeli üzerine bilimsel değerlendirmeler yapılacaktır.
Bu önemli çalışma, Tuşba Tarım ve Meslek Lisesi iş birliğiyle daha da güçlendirilmiştir. Okul ile yapılan ortak çalışma doğrultusunda tuz çalısına yönelik özel bir tohumluk üretim alanı kurulmuş, böylece öğrencilerin tarımsal uygulamalara aktif biçimde katılması sağlanmıştır. Bu iş birliği sayesinde gençlerin modern tarım teknikleri, kuraklıkla mücadele stratejileri ve alternatif bitki türleri hakkında uygulamalı deneyim kazanması hedeflenmektedir.
Kurulan tohumluk alanı; hem tuz çalısının bölgesel adaptasyonuna yönelik bilimsel veri üretmek hem de ilerleyen süreçte bölge çiftçilerine tuz çalısı fidan kaliteli materyali sağlamak açısından kritik bir rol üstlenecektir. Ayrıca alan, farklı yetiştirme tekniklerinin karşılaştırılabileceği, uzun vadeli gözlem ve performans ölçümlerinin yapılabileceği bir araştırma sahası olarak kullanılacaktır.
Van Tarımsal Araştırma Enstitüsü Müdürlüğü olarak; iklim değişikliği, toprak tuzluluğu, su kaynaklarının azalması gibi günümüz tarımını etkileyen kritik faktörlere karşı sürdürülebilir çözümler geliştirme çalışmalarımıza kararlılıkla devam etmekteyiz. Kurulan bu yeni üretim alanı da hem araştırma kapasitemizin güçlendirilmesi hem de bölge tarımına katkı sağlanması açısından önemli bir adım niteliğindedir.